Pol Omedes: Destí Graz

By Unknown - de gener 30, 2014

Quina era la teva situació abans de marxar cap a Graz?
Sóc trompetista de jazz, i fa dos anys que vaig acabar els estudis a l’Esmuc amb el professor Matthew Simon. Sempre he trobat feines que em permetien arribar a final de mes: des de professor de trompeta, treballar a l’estiu en orquestres de ball, bandes, grups de jazz, etc. I ja tenia la mentalitat d’anar estalviant per marxar a fora per estudiar.

Per què un màster a Graz?
Va ser una recomanació del professor que havia tingut abans d’entrar a l’Esmuc,  Dan Posen, ja que ell i Jim Rotondi (James Robert Rotondi), professor del meu màster a la Universitat de Graz Kunst Uni Graz, es coneixien des de fa temps.

Proves d’accés?
Perquè t’acceptin al màster has de passar unes proves d’accés. Si tens el grau superior no cal que facis la part teòrica. La prova d’instrument és similar a la que has de fer per entrar a l’Esmuc. Jo vaig tocar quatre temes lliures d’estils una mica diferents entre sí i a part vaig haver de tocar una lectura a vista.
És curiós el funcionament dels diferents departaments del Conservatori; si ets estranger i véns a estudiar al departament de jazz, per exemple, no et demanen que sàpigues alemany. Si vols entrar per fer música clàssica, el primer any no cal que sàpigues l’ idioma, però durant el curs t’imparteixen 12 hores d’alemany a la setmana i al final del curs et fan un examen del nivell B2, i si no l’aproves et fan fora.

Món acadèmic?
Sóc a Graz des de l’octubre i de moment estic molt content amb el Conservatori, tant pel que fa al professorat, de nivell internacional, com d’assignatures.  Aquest semestre estic matriculat a  Big Band, combos, improvisació i trompeta. De moment només he fet un semestre i el màster dura dos anys, així que encara em queda molt per conèixer del seu funcionament.

L’educació i l’economia es porten bé a Àustria?
Perfectament! Aquí l’educació, tant si és una carrera universitària o l’escola primària és assequible per a tothom. Jo per fer el màster només he de pagar 18 euros cada semestre del tràmit administratiu, comptant que són dos anys de màster (4 semestres) hauré de pagar 72 euros en total.
D’aquests preus, però, només te’n pots beneficiar si véns d’un país que forma part de la Unió Europea. Els estudiants de països que no en formen part han de pagar uns preus molt més elevats.

És cara la vida a Graz?
La veritat és que els preus en general són bastant similars que a Barcelona.  Per exemple per llogar una habitació potser és una miqueta més econòmic a Graz, però el menjar, la beguda, els restaurants i el transport són un pèl més cars que a Barcelona. Per una altra banda les persones a l’atur o que tenen problemes econòmics reben moltes ajudes, tant en l’habitatge, l’educació, l’escola, transport, etc .

Per què volies marxar a fora?
La veritat és que vaig marxar una mica condicionat per la situació econòmica i social en què ens trobem a Catalunya. Volia buscar sort a fora, en l’àmbit laboral i també poder seguir formant-me.
Em cridava l’atenció Àustria pel fet de ser un país on tracten molt bé la cultura, de fet la meva idea inicial no era fer el màster en sí, sinó trobar feina de músic i poder viure allà indefinidament.

Per trobar feina?
No és com m’ho imaginava. Graz és una ciutat molt cultural i el Kunts Uni Graz, el meu conservatori, és de les millors escoles d’Àustria, per tant hi ha molts músics en una ciutat que no és massa gran (és similar a Terrassa i té uns 250.000 habitants) i per trobar feina és bastant complicat. És una ciutat de pas, on la gent només hi va per estudiar i després tornen a les seves respectives cases. Jo crec que per trobar feina de músic t’has d’estabilitzar a la ciutat un cert temps i conèixer gent que sigui d’allà. Per  altra banda, de feina n’hi ha molta, podríem dir que tenen el contrari que l’atur, necessiten gent per cobrir treballs com cambrers, cuiners...feines més estàndards.

Com veus la situació econòmica?
Tot i que fa pocs mesos que visc a Graz, he pogut observar que la gent no està enfonsada en la misèria. Aquelles persones que tenen problemes reben moltes ajudes. Els habitants tenen una relació amb la societat molt diferent a la que tenim nosaltres amb la nostra. Tenen la mentalitat d’aportar a la societat perquè ella t’ho retorna. I es pot comprovar amb petits detalls, com el fet de deixar els portals dels edificis oberts sense cap mena de por que puguin entrar a robar, o que no hi hagi barreres per agafar un tren, simplement  hi ha la màquina per picar el bitllet. És tot al contrari que a Barcelona, on sembla una mica la llei de la selva ‘com que a mi em roben no tinc el deure d'aportar res a la societat’.

Quina és la teva situació ara que ja ets a Graz?
Doncs justament acaba de sortir a la venda el meu primer disc com a líder “La Ganadora” (Underpool Records), a càrrec del Pol Omedes Trio. El dilluns 30 de desembre serà la presentació a Barcelona a l’Orfeó Gracienc i ja està disponible a les plataformes digitals Itunes, Spotify i Amazon.




  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris