Joan Plana: de l'Esmuc als Estats Units

By Unknown - de febrer 03, 2014



Joan Plana va començar els seus estudis musicals amb el violí a Lleida, i més tard va formar part de la primera promoció de l’Esmuc, estudiant violí clàssic i contemporani. A partir de la participació d'uns cursos d'estiu que es fan a Estats Units, va decidir començar el màster a Cleveland. Actualment ja fa anys que està estudiant als Estats Units, on ha ampliat els seus coneixements musicals, ha crescut personalment i s’ha endinsat en el món de la música antiga que, a dia d’avui, combina amb el clàssic.



Com vas anar a parar a Estats Units?

Durant dos o tres anys dels que vaig estar a l’Esmuc, els estius els vaig passar aquí als Estats Units. El que a Espanya són cursets d’estiu de deu dies, aquí són gran festivals de música i duren un mes i mig o dos, dins el període de vacances d’estiu, i es fan classes, concerts... Com que m'agradava, i el professor que tenia a l’Esmuc -Kai Gleusteen-, també havia estudiat als Estas Units, vam parlar de la possibilitat de marxar a fer el màster aquí. Així que durant el meu últim any a l’Esmuc vaig venir diverses vegades als Estats Units a fer proves a diferents universitats i, l’agost del 2005, quan ja havia acabat l’Esmuc, vaig venir a viure aquí. Els meus primers quatre anys els vaig passar a Cleveland, i ara és el cinquè any que estic a Nova York.


Què és el que va fer que decidissis provar aquests cursos d’estiu?

Sempre havia tingut el “gusanillo” de venir als Estats Units. Ja de més petit havia anat mirant coses de la Juilliard School i altres escoles d’allà, fins i tot estava subscrit a l'Strad Magazine, que rebia a casa un cop al mes. En aquesta revista, una vegada a l’any hi ha un suplement de cursos i festivals d’estiu dels més importants. Vaig estar mirant i informant-me d’alguns d’aquests, parlant amb diversa gent com el professor de saxo de l’Esmuc, Nacho Gascón, que va ser el meu tutor i que havia estat en un d’aquests festivals. Entre ell i en Kai em van anar portant cap aquest món. Tot plegat va ser una mica a l’aventura, ja que el 2001, quan vaig començar a interessar-m’hi seriosament, les pàgines webs no estaven tan desenvolupades, ni hi havia Facebook ni era tan fàcil obtenir informació. A més a més era el primer cop que agafava l’avió, i el meu anglès era nefast. L’anglès d’Espanya quan se surt de l’institut és pèssim. El primer estiu que hi vaig anar em van perdre la maleta a l’aeroport i va trigar tres setmanes en arribar-me... explicar-los com era la meva maleta va ser tot un show, com també ho va ser l’autobús que m’havia de portar el lloc on havia d’anar, i trobar-ho.


I...vist el panorama amb l'idioma, vas decidir que t’havies de posar les piles.

Sí, a més a més a qualsevol universitat ja et demanen un nivell mínim, que a nosaltres ens sembla alt, i pels doctorats demanen un títol que es diu GRE, que és un nivell encara més alt.
Al principi ho vaig passar força malament, no tant pels estudis musicals i les classes, sinó pel dia a dia de viure aquí. El fet d’obrir un compte bancari, de llogar un apartament, de pagar a hisenda... totes aquestes coses tan normals que no hi penses o que sempre tens algú que t’ajuda.


Què és el que va fer que decidissis quedar-te als Estats Units?

Moltes coses. A Espanya sovint es pensa el grau superior com a la gran fita, acabar la llicenciatura. Però aquí als Estats Units a la llicenciatura n’hi diem undergraduate, així que no ets graduat encara. La undergraduate és lo bàsic, és com fer l'ESO. No hi ha gaire gent a Espanya que faci l'ESO i no faci el batxillerat, doncs aquí és el mateix, no conec quasi bé ningú que no hagi fet un màster. Jo vaig fer el màster, que aquí duren dos anys, a Cleveland, i vaig decidir que necessitava estudiar molt més. M’agradava el país, tenia concerts, i vaig decidir quedar-m'hi. Vaig fer un altre màster, un nivell més alt, que es diu professional studies, que és més encarat a la carrera. A més a més, després vaig començar a entrar amb la música antiga, que és per on em moc més actualment.


Com vas endinsar-te dins el món de la música antiga?

Al costat de l’escola on estudiava, la Cleveland Institute of Music, hi teníem una altra universitat, la Case Western University, que tenia un programa de música antiga molt conegut i una orquestra barroca també molt coneguda, així que vaig decidir provar lo de la música antiga, cosa que recomano encara que tan sols sigui per provar. Em va agradar i m’hi vaig començar a posar una mica més seriós, així que paral·lelament als professional studies que estava fent amb el violí clàssic, vaig decidir fer un màster de violí barroc. Quan vaig acabar els dos anys, se m’estava acabant el visat, i jo estava fent proves per entrar a alguna orquestra americana. Vaig superar la prova que es feia per poder entrar a fer un programa de música antiga que es començava a fer a la Juilliard School, i això va fer que decidís mudar-me a Nova York el 2009. Vaig acabar la Juliard el 2011 i ara estic fent la tesi doctoral a la Universitat de Nova York.


Has dit que quan vas acabar els anys de Cleveland se t’estava acabant el visat? Com funciona tot aquest tema?

Sempre que vens als EEUU, lo més bàsic si véns com a turista és el visat de turista: omples un petit formulari per internet i pots estar aquí un màxim de 90 dies.  Si véns com a estudiant, per  a fer un màster, un undergraduate, un doctorat... necessites un visat F1. El més important per tenir-lo és haver obtingut una plaça a alguna universitat d’aquí. Primer  esculls una escola, o fas audicions a diverses escoles que t’interessin: pel programa de l’escola, perquè té prestigi, pel professor, la ciutat on t’interessa viure...


L’accés a l’escola, el tema beques... podries explicar-nos una mica com va?

Primerament tu fas la prova per entrar a l’escola, i posem que guanyes la plaça. A partir d’aquí l’escola et demana molts documents per entrar, però el més importants és la teva situació econòmica, la dels teus pares i la de la teva família en general. Ells et fan un barem del què et gastaràs al mes o a l’any aproximadament: matrícula, altres despeses de la universitat, viatges, i el viure –apartament, menjar, despeses personals-. I posem, per exemple, que això a Nova York són uns 80-90.000 dòlars a l’any. Et demanen quant, de tot això, tu i la teva família podeu aportar. A partir d’aquí, basant-se en la teva situació econòmica, com has tocat a l’audició, com et veu el professor... et donen una beca o una altra.
Tot i així, sovint veus que encara et falten diners, llavors pots fer diverses coses. Una cosa molt usual, per exemple, és que et donen una petita feina a la universitat: treballar a la biblioteca, moure faristols en assajos o concerts... tothom fa algunes d’aquestes petites feines, no és gens estrany. Si tot i així no pots, pots demanar els OWS, que són els coneguts préstecs d’estudi sense interessos del banc. Tu demanes el que et falta per pagar el màster, i el dia que acabes els teus estudis és el dia que comences a pagar. El problema és que has d’anar amb compte: jo en dec un de molt petit, però tinc amics que en deuen de 200.000 dòlars. És a dir, quan els seus fills comencin la universitat, ells tot just acabaran de pagar els seus estudis. Són molts diners entre màsters i graduats, que és el que normalment tothom fa, no hi ha gaireabé res que en general et costi menys de 200.000. A la Juliard per exemple, un any són 50.000 dòlars,  i no pots estudiar només un any, has d’estudiar com a mínim dos anys, és a dir, 100.000 dòlars.


La vida en general allà també és molt cara?

A nivell d’estudis en general és car a tots els Estats Units. El viure, en canvi, depèn del lloc. Viure a Nova York és molt car. Quan vivia a Cleveland podia tenir un apartament d’una habitació, normalet i acollidor per 250 euros, perquè Cleveland és una ciutat molt barata. Però viure a Nova York, San Francisco, Chicago, Boston... és bastant car, però també ho és, al mateix nivell, Londres o París.


I el dia a dia, com és viure a Estats Units?

Quan vaig anar a viure a Cleveland, era un tipus de viure d’aquest que es veu a totes les pel·lícules americanes, en què es necessita el cotxe per tot. Jo a Barcelona vivia a Sagrera i tenia la pastisseria per comprar el pa a costat de casa. Aquí això no existeix, ni gairebé a Nova York: havia d’anar a buscar el cotxe, comprar, tornar... aquest  tipus de vida és molt diferent, t’hi has d’adaptar. Jo no coneixia ningú però jo creia en aquesta oportunitat, la meva família hi creia, i vaig tenir i tinc la sort que una fundació, la Fundació Sorigué, es va posar darrera meu i em va ajudar, em donaven suport per qualsevol cosa que em passés.


I el clima?

A Nova York, on visc actualment, hi fa fred però m’hi he pogut adaptar. A Cleveland, que és on vaig estar els primers anys, de novembre fins abril podíem estar perfectament a -15º C, un tipus de fred rotllo Everest! Jo venia de Barcelona, d’anar a la platja al febrer...!! Això potser és el que em va costar més. Una cosa que també em va costar molt va ser que Cleveland és una de les zones amb menys llum, potser només teníem un parell d’hores de llum al dia.


Et vas adaptar fàcilment?

Quan vaig arribar a Cleveland em va costar. Tot era molt fred, gent molt pobra, tothom va en cotxe. La zona de la universitat és com una bombolla, no et passa res quan ets allà, però quan se'n surt és molt perillós, fa molta por. Podies sentir trets fàcilment, i si et deien “aquest carrer no el travessis”, no ho deien per fer-te por.

Però tot té les seves parts bones i, a Cleveland, amb tantes dificultats, fas molta pinya amb els teus companys i amics, molts dels quals s’han convertit en amics meus de per vida. Abans de començar les classes fan unes setmanes de cursos perquè puguis conèixer i tenir relació amb els de la teva promoció, i això crea molts lligams. 

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris